Naarmate we meer tijd online doorbrengen, is de veiligheid van onze browsers steeds belangrijker geworden. Onze browsers zijn de poortwachters van de enorme hoeveelheid informatie die op internet beschikbaar is, en het beschermen ervan tegen bedreigingen is van cruciaal belang om de gegevens van organisaties veilig te houden. In de "Jaarverslag browserbeveiliging 2023'(download hier het volledige rapport), omvatten we enkele van de snelst groeiende bronnen van bedreigingen in de hedendaagse bedrijfsomgeving: de browser en de belangrijkste manieren om de beveiliging ervan te verbeteren en uw organisatie te beschermen tegen opkomende bedreigingen.

Het rapport bevat exclusieve inzichten die we intern hebben ontwikkeld op basis van onze eigen data. Door deze gegevens te combineren met een aantal andere bronnen, biedt het rapport een uniek en uitgebreid overzicht van de browserbeveiliging in 2022 en een vooruitblik op 2023.

2022 – Het jaar waarin browserbeveiliging een ‘must-have’ werd

Browserbeveiliging wordt een grote zorg voor ondernemingen. Met het toenemende gebruik van Software-as-a-Service (SaaS)-applicaties, de prestaties van financiële transacties en de opslag van gevoelige informatie, was de behoefte aan veilig browsen ongekend hoog.

Hieronder vindt u enkele van de belangrijkste bedreigingen met betrekking tot browsers waarmee organisaties in 2022 te maken kregen:

• Kwetsbaarheden in het persoonlijke browserprofiel introduceren een nieuw risico in organisaties. Uit onze oorspronkelijke gegevens blijkt dat 29% van de interne werknemers hun persoonlijke profiel gebruikt bij toegang tot SaaS-applicaties, waardoor de organisatie het risico loopt op wachtwoordexfiltratie of het importeren van kwaadaardige extensies in de onderneming.
  • Browsers zijn verouderd ondanks de beste pogingen van de browserbedrijven om updates te vragen. Uit onze gegevens blijkt dat meer dan 50% van de browsers kwetsbaar zijn voor CVE's omdat ze niet up-to-date zijn.

• Schaduw IT blijft een probleem. Hoewel dit algemeen bekend is, blijkt uit LayerX-gegevens dat 31% van de apps verbonden zijn met niet-bedrijfsidentiteiten, en dus een groter risico lopen.
  • Phishing- en malware-aanvallen vormen wereldwijd een groeiend probleem en het gebruik van browsers kan dit soort aanvallen nog gevaarlijker maken. Phishing-aanvallen worden doorgaans uitgevoerd via e-mails of sms-berichten die links bevatten naar op elkaar lijkende nepwebsites. Deze websites zijn ontworpen als legitieme sites om gebruikers ertoe te verleiden bedrijfsreferenties in te voeren. Zodra de gebruiker zijn gegevens invoert, worden deze door de aanvaller onderschept en kunnen deze worden gebruikt voor frauduleuze activiteiten. Malware-aanvallen worden daarentegen doorgaans uitgevoerd via kwaadaardige software die naar het apparaat van een gebruiker wordt gedownload. Deze software kan worden gebruikt om gevoelige persoonlijke gegevens te stelen, adware te installeren of zelfs de controle over het apparaat van een gebruiker over te nemen.
  • Data lekkage speelde het afgelopen jaar ook een grote rol als een van de belangrijkste redenen voor financiële verliezen van bedrijven of misbruik van merknamen. Browsers staan ​​bekend als kwetsbare punten voor gegevenslekken. Omdat individuen hun werkcomputer en browser doorgaans voor hun persoonlijke behoeften gebruiken, kan dit leiden tot het compromitteren van zowel privé- als bedrijfsgegevens.

Verouderde browsers niet over de nieuwste beveiligingsupdates en bugfixes beschikken, waardoor ze kwetsbaar zijn voor exploits en cyberaanvallen. Cybercriminelen kunnen misbruik maken van kwetsbaarheden in verouderde browsers om gevoelige informatie te stelen. Hoe sneller de browser wordt bijgewerkt, hoe lager het risico. Bovendien kunnen verouderde browsers websites mogelijk niet correct weergeven, waardoor gebruikers vatbaar zijn voor phishing-fraude en andere soorten schadelijke inhoud.

In de loop van 2022 werden alle bovengenoemde risico’s, en vele andere, zoals beschreven in het jaarverslag, werkelijkheid: een aanzienlijk aantal bedrijven leed ernstig gegevensverlies door aanvallen die werden uitgevoerd via onbeveiligde browsers. De laatste aanval werd in december 2022 gepubliceerd, toen naar buiten kwam dat hackers toegang hebben gekregen tot een externe cloudopslagdienst van LastPass. De cloud bevatte klantgegevens en de cyberaanval had grote invloed op de reputatie van het bedrijf.

2023 – Wat te verwachten

Voor 2023 wordt browserbeveiliging een belangrijke prioriteit. Naarmate de technologie zich verder ontwikkelt, geldt dat ook voor de bedreigingen voor onze online veiligheid. In de wereld van browsers is dit geen uitzondering.

De bedreigingen zijn hier om te blijven. Hoewel phishing-aanvallen al een tijdje bestaan, blijven ze evolueren en steeds geavanceerder worden. De toenemende complexiteit van deze ontwerpen en aanvallen zal de blinde vlekken op het gebied van beveiliging vergroten en de noodzaak om deze te beperken. Bovendien speelt SaaS een cruciale rol bij het beveiligen van webbrowsers. Naarmate het gebruik van SaaS blijft groeien, nemen ook de bedreigingen en de moeilijkheid om deze te beheren toe.

Als beveiligingsleider binnen uw bedrijf is het belangrijk ervoor te zorgen dat de online aanwezigheid van uw organisatie veilig is. Hierbij gaat het om het beschermen van gevoelige informatie en het handhaven van de privacy van uw medewerkers en klanten. Enkele algemene aanbevelingen voor het verbeteren van de beveiliging van de webbrowsers van uw organisatie zijn een must, zoals het implementeren van browserbeleid, het opleiden van medewerkers over browserbeveiliging, eindpuntbeveiliging installeren, enz. Houd er bovendien rekening mee dat SaaS een game-changer is voor de productiviteit en zal blijven groeien. Omarm deze transformatie, maar zorg ervoor dat beveiliging een prioriteit is. Door uw SaaS-beveiligingscontroles in de browser te consolideren, is het enige toegangspunt voor zowel geautoriseerde gebruikers als kwaadwillende actoren de meest logische cyberbeveiligingsstrategie.

Conclusie

Onze “Jaarverslag browserbeveiliging 2023” presenteert inzichten in de browser, het snelst groeiende risico in de bedrijfswereld, en schetst manieren om de beveiliging ervan te verbeteren ter bescherming tegen toenemende bedreigingen. Het rapport is gebaseerd op verschillende bronnen, waaronder onze originele gegevens hier bij LayerX.

De veiligheid van onze browsers is van cruciaal belang in het huidige digitale tijdperk, omdat we voor onze bedrijfsbehoeften sterk afhankelijk zijn van internet. In 2022 waren er aanzienlijke uitdagingen op het gebied van browserbeveiliging, waarbij phishing- en malware-aanvallen, gegevenslekken en verouderde browsers en plug-ins tot de grootste bedreigingen behoorden. 2023 brengt nieuwe ontwikkelingen met zich mee, maar ook nieuwe bedreigingen, omdat de complexiteit van phishing-aanvallen blijft toenemen en het gebruik van SaaS groeit. Organisaties moeten de nodige maatregelen nemen om hun browserbeveiliging te verbeteren en gevoelige informatie te beschermen. Dit omvat het implementeren van browserbeleid, het opleiden van werknemers en het consolideren van SaaS-beveiligingscontroles in de browser.

Wij nodigen u uit om ons volledige rapport hieronder te lezen link.