Etter hvert som vi bruker mer tid på nettet, har sikkerheten til nettleserne våre blitt stadig viktigere. Nettleserne våre er portvaktene til den enorme mengden informasjon som er tilgjengelig på internett, og å beskytte dem mot trusler er avgjørende for å holde organisasjoners data trygge. I «Årsrapport for nettlesersikkerhet 2023"(last ned hele rapporten her), legger vi ved noen av de raskest voksende kildene til trusler i dagens bedriftsmiljø – nettleseren, og de viktigste måtene å forbedre sikkerheten på og beskytte organisasjonen din mot nye trusler.

Rapporten inneholder eksklusiv innsikt vi utviklet internt basert på våre egne data. Ved å kombinere disse dataene med en rekke andre kilder, gir rapporten en unik og omfattende oversikt over 2022 nettlesersikkerhet og utsikter inn i 2023.

2022 - Året da nettlesersikkerhet ble et "must Have"

Nettlesersikkerhet er i ferd med å bli en stor bekymring for bedrifter. Med den økende bruken av Software-as-a-service (SaaS)-applikasjoner, ytelsen til økonomiske transaksjoner og lagring av sensitiv informasjon, var behovet for sikker surfing på et all-time high.

Nedenfor presenteres noen av de største truslene knyttet til nettlesere som organisasjoner måtte håndtere i løpet av 2022:

• Sårbarheter i personlig nettleserprofil introdusere en ny risiko i organisasjoner. Våre originale data viser at 29 % av interne ansatte bruker sine personlige profiler når de får tilgang til SaaS-applikasjoner, setter organisasjonen i fare for passordeksfiltrering eller importerer ondsinnede utvidelser til bedriften.
  • Nettlesere er utdaterte til tross for nettleserselskapenes beste forsøk på å be om oppdateringer. Dataene våre viser at 50+ % av nettleserne er sårbare for CVE-er fordi de ikke er oppdatert.

• Skygg IT fortsetter å være et problem. Selv om dette er allment kjent, viser LayerX-data at 31 % av appene er koblet til ikke-bedriftsidentiteter, dvs. har høyere risiko.
  • Phishing og skadelig programvareangrep er en økende bekymring over hele verden, og bruk av nettlesere kan gjøre denne typen angrep enda farligere. Phishing-angrep utføres vanligvis av e-poster eller tekstmeldinger som inneholder lenker til falske nettsteder som ligner på hverandre. Disse nettstedene er utformet som legitime nettsteder for å lokke brukere til å skrive inn bedriftslegitimasjon. Når brukeren legger inn dataene sine, blir de fanget opp av angriperen og kan brukes til uredelige aktiviteter. Malware-angrep på den annen side utføres vanligvis gjennom skadelig programvare som lastes ned til en brukers enhet. Denne programvaren kan brukes til å stjele sensitive personlige data, installere adware eller til og med ta kontroll over en brukers enhet.
  • Datalekkasje spilte også en stor rolle det siste året som en av hovedårsakene til bedriftens økonomiske tap eller misbruk av merkenavn. Nettlesere er kjent som sårbare punkter for datalekkasje. På grunn av det faktum at enkeltpersoner vanligvis bruker arbeidsdatamaskinen og nettleseren for sine personlige behov, kan det føre til kompromittering av både private og bedriftsdata.

Utdaterte nettlesere mangler de siste sikkerhetsoppdateringene og feilrettingene, gjør dem sårbare for utnyttelser og cyberangrep. Nettkriminelle kan utnytte sårbarheter i utdaterte nettlesere for å stjele sensitiv informasjon, derfor, jo raskere nettleseren oppdateres, jo lavere er risikoen. I tillegg kan det hende at utdaterte nettlesere ikke kan vise nettsteder på riktig måte, noe som gjør brukere åpne for phishing-svindel og andre typer skadelig innhold.

Gjennom 2022 ble alle de ovennevnte risikoene, og mange andre som beskrevet i årsrapporten, virkeliggjort – et betydelig antall selskaper led alvorlig tap av data fra angrep som ble utført via ubeskyttede nettlesere. Det siste angrepet ble publisert i desember 2022, da det ble brakt ut at hackere har fått tilgang til en tredjeparts skylagringstjeneste av LastPass. Skyen inneholdt kundedata og cyberangrepet påvirket selskapets omdømme i stor grad.

2023 – Hva du kan forvente

Når det gjelder 2023, blir nettlesersikkerhet en stor prioritet. Ettersom teknologien fortsetter å utvikle seg, gjør truslene mot sikkerheten vår på nettet det samme. I nettlesernes verden er dette intet unntak.

Truslene er kommet for å bli. Selv om phishing-angrep har eksistert en stund, fortsetter de å utvikle seg og bli mer sofistikerte. Den økende kompleksiteten til disse designene og angrepene vil øke sikkerhetens blindsoner og behovet for å redusere dem. I tillegg spiller SaaS en avgjørende rolle i å sikre nettlesere – ettersom bruken av SaaS fortsetter å vokse, øker også truslene og vanskelighetene med å administrere dem.

Som sikkerhetsleder i din bedrift er det viktig å sørge for at din organisasjons online tilstedeværelse er sikker. Dette innebærer å beskytte sensitiv informasjon og opprettholde personvernet til dine ansatte og kunder. Noen generelle anbefalinger for å forbedre sikkerheten til organisasjonens nettlesere er et must, for eksempel implementering av nettleserpolicyer, opplæring av ansatte i nettlesersikkerhet, installere endepunktbeskyttelse, etc. Vær dessuten oppmerksom på det faktum at SaaS er en game-changer for produktivitet og vil fortsette å vokse. Omfavn denne transformasjonen, men sørg for at sikkerhet er en prioritet. Ved å konsolidere SaaS-sikkerhetskontrollene i nettleseren, er det eneste tilgangspunktet for både autoriserte brukere og ondsinnede aktører den mest logiske cybersikkerhetsstrategien.

konklusjonen

Vår «Årsrapport for nettlesersikkerhet 2023» presenterer innsikt i nettleseren, den raskest voksende risikoen i bedriftsverdenen, og skisserer måter å forbedre sikkerheten for å beskytte mot økende trusler. Rapporten er basert på en rekke kilder, inkludert våre originale data her på LayerX.

Sikkerheten til nettleserne våre er avgjørende i dagens digitale tidsalder, da vi er avhengige av internett for bedriftens behov. I 2022 var det betydelige utfordringer når det gjelder nettlesersikkerhet, med phishing- og skadevareangrep, datalekkasje og utdaterte nettlesere og plug-ins som noen av de største truslene. 2023 bringer inn nye fremskritt, men også nye trusler, ettersom kompleksiteten til phishing-angrep fortsetter å øke, og SaaS-bruken vokser. Organisasjoner må iverksette nødvendige tiltak for å forbedre nettlesersikkerheten og beskytte sensitiv informasjon. Dette inkluderer implementering av nettleserpolicyer, opplæring av ansatte og konsolidering av SaaS-sikkerhetskontroller i nettleseren.

Vi inviterer deg til å lese hele rapporten vår nedenfor link.